אאא

כל דבר אשר יבוא באש - תעבירו באש!

ידוע הכלל 'כבולעו כן פולטו' – כדרך תשמישו הגעלתו!

"כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָּאֵשׁ - תַּעֲבִירוּ בָּאֵשׁ"...  

אם נבלע ב'כלי' דבר אסור ע"י אש, ניקוי וטיהור ה'כלי' גם הוא ע"י אש.

האש הוא – התיקון והטיהור של הכלי!

מוהרנ"ת אומר: "כִּי אֵשׁ הוּא - הַתִּקּוּן בִּבְחִינַת כָּל דָּבָר:

אֲשֶׁר יָבוֹא בָאֵשׁ - תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר, וְהוּא מְכַלֶּה אֶת הַזֻּהֲמָא"(ליקוטי הלכות או"ח, הלכ' נט' ידים).

הניסיונות שהאדם עובר, לפעמים יכולים להיות שורפים כמו 'אש', וכך, האדם מגיע לתיקונו.

תיקון ב'אש' הוא בבחינת: מסר חד וברור - 'קצר וקולע'... וקצת 'שורף'.

לא רוצה לעבור באש!  יש עוד אפשרות?

האש שורפת... ולא נעים להיטהר על ידה...

האם יש פתרון אחר שיכול להביא את האדם לתיקונו? כן! יש פתרון!

להיטהר ע"י 'מליחה', אומר מוהרנ"ת:

"שֶׁע"י בְּחִינַת הַמְּלִיחָה שֶׁהוּא בְּחִינַת - הִתְקַשְּׁרוּת לְהַצַּדִּיק".

ההתקשרות לצדיק מזככת את הנשמה, ומצילה - מתיקון באש!

כמו שהמלח מכשיר את הבשר – הצדיק 'ממליח' את האדם ומטהרו!

אולי עדיף 'להימלח' במקום - להישרף ב'אש'?

רק צדיק אמיתי, יכול לסלול את הדרך - לטהרת הלב.

הצדיק יכול לעזור לכל אחד להגיע לטהרתו – ולתיקונו!

הלב נטהר ומזדכך, ואתה זוכה – לתכלית התיקון! (ליקוטי הלכות יו"ד – הל' מליחה).

מה הקושי בהתקשרות לצדיק אמיתי?

כשאתה קשור לצדיק אמיתי – הגאווה שלך מתפוררת!

אתה מבין, עד כמה אתה עדיין לא מבין, ולא יודע...

אתה מרגיש - בטל ומבוטל לעומתו!

כי אתה צריך לבטל רצונך מפני רצונו, כי הוא אומר לך לפעול עפ"י דעת עליון... ואת זה ניתן לעשות, כשהקשר לצדיק הוא בקשרי אהבה:

"עיקר ההתקשרות הוא – אהבה. שיאהב את הצדיק אהבה שלמה שיהיה נפשו קשורה בנפשו" (ליקוטי מוהר"ן קל"ה).

האהבה עוזרת לך לבטל דעתך לדעת הצדיק... וזה קשה! ושווה!

ומי שמקושר לצדיק אמת – מבין על מה מדובר...

ודווקא הקשר לצדיק - פותח ומרומם את השכל והדעת האמיתיים!

 אהרן סגל חוזר עם סינגל אומן חדש: הריני מקשר (צילום: יח"צ)

גם סיפור בשבח הצדיקים מגביה את הדעת, כפי שאומר רבי נחמן: "כשמשבחין ומפארין הצדיקים, נתרומם הדעת" (ליקוטי מוהרן ח"א, כט).

השכל והדעת שהיו עד עכשיו – ב'קטנות מוחין', מתעוררים מהתרדמת, והדעת מתרוממת... והלב רוצה ומבקש - להגיע לטהרתו.

אומר מוהרנ"ת: "אֲבָל כְּשֶׁזּוֹכִין לְהִתְקַשֵּׁר לְהַצַּדִּיק, שֶׁהוּא בְּחִינַת בְּרִית מֶלַח, וַאֲזַי מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ בְּחִינַת מִלְחָא, בְּחִינַת תִּקּוּנִים - לְהַמְתִּיק מְרִירוּתוֹ"

התקשרות לצדיק היא בבחינת: "ברית מלח" – מה זה אומר?

מה המלח עושה לבשר?

המלחת הבשר, עושה בבשר פעולה של - הרתחה פנימית.

היא שואבת את הדם החוצה, כמו 'צלי' - שניצלה באש, ויוצא ממנו הדם.

המלח – מכשיר ומתקן את הבשר, וממתיק את מרירותו.

מי שקשור לצדיק אמת, הקב"ה מציל אותו מ'תעבירו באש', ואינו צריך להזדכך ולצרוף באש, כי תיקונו הוא בבחינת 'ברית מלח':

מליחתו - ממתיקה את מרירותו, והוא – ניצול מהאש!

דיבורים חמים של צדיק אמת - 'ממליחים' את הלב!

והוא מתחיל לבעור לקב"ה ב'אש' קודש, במקום לדברים אחרים...

הלב מתעורר - ומתלהב לקדושה.

דיבורים חמים של אמונה, אהבת ה' ועוד, מביאים - לטהרת הלב!

בכוחם להלהיב ולהבעיר את הלב,  כמו – אש!

הלב מפסיק 'להתלהב' לעשות היפך רצון ה'...

ומתחיל להזדכך ולהגיע לטהרתו...

זוכר, איך מרגישים בשעת נעילה?

הלב בוער כמו אש... ולא רוצים לחזור - לשום חטא!

'לך אמר ליבי' – בקשו פני את פניך...

כשהלב מתחיל להתחמם ולרצות להתקרב לקב"ה, והאדם מוצא את עצמו מדבר ומשיח את ליבו לפני ה' יתברך... הלב מתחדש ומיטהר.

על שיחה של האדם בינו לבין קונו, נאמר:  

"לְךָ אָמַר לִבִּי",  מפרש רש"י: 'לְךָ – בִּשְׁבִילְךָ וּבִשְׁלִיחוּתְךָ'.

דברי הפיוס והריצוי שהלב משיח לקב"ה - מטהרים אותו!

אומר מוהרנ"ת: "אָמַר לִי לִבִּי - שֶׁכָּל הַדְּבָרִים שֶׁהַלֵּב אוֹמֵר:

הֵם דִּבְרֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַמָּשׁ, וְהוּא בְּחִינַת - רוּחַ־הַקֹּדֶשׁ".

וזה תחילת המסלול... שהמשכו: "וְצָרִיךְ לְחַדֵּשׁ תָּמִיד, לְבַקֵּשׁ בְּכָל פַּעַם בְּתַחֲנוּנִים וְדִבְרֵי רִצּוּיִים חֲדָשִׁים. וְלִזְכּוֹת לָזֶה, צָרִיךְ - טָהֳרַת הַלֵּב"(ליקוטי מוהרן, קנו).

הלב כבר לא - נקרע לשניים!

כשהלב מיטהר, פתאום נפתח בו משהו:

שאי אפשר להסביר, צריך לנסות ולהרגיש...

הלב מתחיל לדבר דיבור שלא יצא ממנו בעבר...

הלב מתחדש, ומתחיל לדבר דיבורים –שמחדשים ומתחדשים!

הלב מגלה את הסודות שטמונים בו, הרצונות האמיתיים והכיסופים להתחבר בחזרה לשורשו, לשורש הנשמה - ולאורה האמיתי, ואז:

הלב מצליח לבטא... את שאהבה נפשו, ולהרגיש:

"ואני קרבת אלוקים - לי טוב"...

הבא להיטהר מסייעין - בידו ולליבו!

הקב"ה מלא אהבה, חמלה ורחמים לכל אחד מבניו, והוא מסייע לכל מי שרוצה להתקרב אליו.

התוצאה? אתה התחלת, והקב"ה ממשיך לחדש אותך ברוח חדשה, בדיבורים ובחיות חדשה!

וזה: "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים" - כשמרגישים את טהרת הלב, מרגישים גם: "וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי".

לעורר את הלב ע"י - תנועת השכל

המחשבה על גדלות ה', ועל קשרי האהבה בינו לבינך:

מעוררים את תנועת השכל, והיא מולידה את - חמימות הלב.

בשביל ש'תנועת' השכל תנוע ותזרום בנתיב הנכון, צריך להתבונן בישוב הדעת, ולראות את גדולת ה' ורוממותו, ואת כל הטוב והחסד שעושה עימנו בכל רגע ורגע.

וזה מצריך כמה דקות ביום של ניתוק, מעסקי היום יום הרגילים, וזה:

בטח שלא היה מזיק לאף אחד...

תתנתק קצת ממה – שמנתק אותך!

לחטוף כמה רגעי - רוגע ושלווה, לבודד ולהתבודד במחשבה, ולתת לה לזרום ברוגע, קצת להתנתק - ממה שמנתק אותך מה' יתברך...

אומר מוהרנ"ת: "וְהַכְּלָל, שֶׁתְּנוּעַת הַשֵּׂכֶל מוֹלִיד חֹם בַּלֵּב"!

והתוצאה: "כִּי עַל יְדֵי חֲמִימוּת הַלֵּב, עַל־יְדֵי־זֶה מְגָרֵשׁ רוּחַ הַטֻּמְאָה".

המחשבה 'רצה' ממחשבה למחשבה, ותנועת המחשבה - מחממת את הלב, שמתחיל לדלוק – לבעור לה'.

כפי שמסיים מוהרנ"ת במתיקות לשונו: "וּמִתְנוֹעֵעַ מִמַּחֲשָׁבָה לְמַחֲשָׁבָה, עַל־יְדֵי הַתְּנוּעָה מוֹרִיד חֲמִימוּת - וּבוֹעֵר לִבּוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ".

רוצה לטהר את ליבי – תעזור לי!

ורק אתה יכול להפוך מספדי למחול...

לרכך את הכל, ורק אתה מבין איך לגשת ללב שלי...

ולהפוך אותו מלב אבן – ללב בשר!

האם טהרתי כאבן – וצריכה ליבון ושבירה?

או ליבי כבר הפך - ללב בשר?

ורק אתה תבחר איך לטהר ולזכך את הלב שלי:

או ש"תַּעֲבִירוּ בָּאֵשׁ"...  או 'בברית מלח'...

"לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים... וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי"...

וטהר ליבי לעבדך באמת, שנזכה - אמן!

'ממתק' לשבת - מ'נחל נובע' מקור חכמה.

מה תכונתו של צדיק אמת?

"הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, הוּא - רַחֲמָן מְאֹד עַל יִשְׂרָאֵל!

כִּי הוּא מְרַחֵם בְּרַחֲמָנוּת הָאֲמִתִּי עַל יִשְׂרָאֵל, שֶׁהוּא:

לְהַכְנִיס בָּהֶם הַדַּעַת הַקָּדוֹשׁ, לְהוֹדִיעָם כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים, וּלְהוֹצִיאָם מֵעֲווֹנוֹת, שֶׁזֶּהוּ: עִקַּר הָרַחֲמָנוּת עַל יִשְׂרָאֵל הַגָּדוֹל - מִכָּל מִינֵי רַחֲמָנוּת".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מדוע לא יתכן שיהיה לאדם עוונות? "כִּי יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ!

אֵין יְכוֹלִין לִשָּׂא עֲלֵיהֶם הַמַּשְׂאוֹי שֶׁל עָווֹן, אֲפִלּוּ - יוֹם אֶחָד".

הצדיק יודע שחטאי ישראל – לא באמת שייכים אליהם:

"כִּי הוּא יוֹדֵעַ מַעֲלוֹת קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל - וְדַקּוּתָם וְרוּחָנִיּוּתָם, אֵיךְ:

הֵם רְחוֹקִים לְגַמְרֵי מֵעָווֹן! וְאֵין עָווֹן שַׁיָּךְ לְאִישׁ יִשְׂרְאֵלִי כְּלָל!

לזכור! העוון – לא שייך אליך! ולא לאף אחד - מישראל!

מה הצדיק פועל עבור כלל ישראל?

"עַל־כֵּן, הוּא מוֹסֵר נַפְשׁוֹ בְּכָל פַּעַם עֲבוּרָם - לְהוֹצִיאָם מֵעֲווֹנוֹת, וּלְבַקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ - שֶׁיִּסְלַח לָהֶם לְכָל חַטּאוֹתֵיהֶם" ('ליקוטי עיצות, צו').

שנזכה להתקשר לצדיקי אמת, ולפעול עפ"י עצתם...

וכך, נעשה רצון אבינו שבשמים, אמן!