אאא

במסגרת 'פינת הצרחנות' של 'התוכנית הכלכלית' אנו מקבלים עשרות פניות מהגולשים, לא אחת הן מצוקות של ממש.

מה קורה כשאתם באוטובוס, בדרך לירושלים, ומרגישים צורך דחוף להתפנות. אתם מגיעים אל התחנה המרכזית, אצים רצים אל חדיר הנוחיות, אך אויה, הם סגורים. עוברים לקומה אחרת, וגם שם השירותים נעולים. בקומה 2 הם פתוחים אך הכניסה בתשלום. שקל. אלא שבדיוק אין לכם שקל, עכשיו צריך לחפש מי יפרוט לכם 20 שקלים, ואתם מגלים שאתם לא לבד. חיילים, אנשים מבוגרים, נכים. כולם באותה מצוקה.

משה מנס יצא לבדוק האם זה חוקי והאם זה אנושי. בחיפוש ראשוני התברר כי בעבר הוגשה תביעה ייצוגית על הנושא. עורך הדין אסף פינק מספר לנו ש"בקומה 3 הכניסה לשירותים - בחינם, בעקבות תביעה ייצוגית אחרת שהגשנו".

למה זה עולה כסף והאם זה חוקי?

"זה בגלל ששרת התחבורה לא הוציאה הנחיות. לא יצא מסמך כזה ולכן כל אחד עושה מה שבא לו. אין חוק שאוסר גביה".

הם יכולים לדרוש גם 3 או 5 שקלים?

"הם מתרצים שזה שומר על הניקיון. בלה בלה בלה. שטויות במיץ עגבניות. הם מרוויחים מספיק כסף מהשכרת המקום לחנויות, לאגד ושאר חברת התחבורה. וה הכנסה אדירה, עוברים ביום בין 70 אלף למאה אלף איש. תעשה חשבון אם 5 אחוז הולכים לשירותים זה חמשת אלפים שקלים ליום. 35 אלף לשבוע. 140 אלף בחודש ומיליון וחצי שקל - בשנה. וכמה עולה מנקה?

"תחשוב על כל החיילים ובני הנוער, אנשים שנתקעים בלי שקל או שאין להם מקום לפרוט ומבקשים מאנשים טובות. מה זה הדבר הזה?!".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

התגובות

ב'אגד' אומרים כך: "מתחם השירותים במרכזית ירושלים מצוי בניהולה ואחריותה של הנהלת הקניון. הניקיון והתחזוקה וכל ההתנהלות באזור השירותים אינם מעניינה של אגד, לפיכך שומה עליך להפנות את שאלותיך להנהלת הקניון".

יוסי מזרחי מנכ"ל מרכזית ירושלים הגיב: "עפ"י החלטת חברת נצבא ואמות, ייגבה סכום של 1 ש"ח עבור השימוש בשירותים בקומה 1- ובקומה 2. מעבר לכך, בקומת רציפי הנוסעים היוצאים ישנם שני מכלולי שירותים בחינם, וזאת בהתייחס לסעיף 16 לפקודת התעבורה. חיילים ואנשי כוחות הביטחון במדים נכנסים בחינם, בכל מכלולי השירותים בתחנה, גם באלה שבתשלום. נוסף על כך, במתחם המזון ישנו מכלול שירותים נוסף בחינם".

במשרד התחבורה הגיבו כי "התחנה המרכזית בירושלים הינה חלק ממתחם גדול הכולל גם שירותי מסחר, ומנוהל באמצעות חברה פרטית. משרד התחבורה אחראי לחלק התחבורתי בלבד הקיים בתחנה, ומבצע בקרה שוטפת בכל הנוגע לפעילות התחבורה הציבורית בה.

"ככלל, משרדנו מתנגד לגביית תשלום עבור השימוש בשירותים במתקני תשתית של התחבורה הציבורית, וידון בכך במסגרת הסכמי השכירות והניהול עם בעלי התחנה, כך שלא יגבה תשלום בכניסה לשירותים, כפי שנעשה במתקנים אחרים של תחבורה ציבורית ברחבי הארץ".